Forudbestemmelse og spørgsmålet om den frie vilje
Forudbestemmelse og spørgsmålet om den frie vilje
Flere steder i Bibelen giver indtryk af, at Gud har forudbestemt nogle til frelse. Men hvad bliver der så af den frie vilje? Og hvis nogle er forudbestemt til frelse, må andre vel dermed være forudbestemt til fortabelse? Hvad lærer Bibelen egentlig om disse svære spørgsmål?

V. Jan Holm Mortensen, sognepræst, cand.theol.

Hvad har kristen tro med klimaet og med mit forbrug at gøre?
Hvad har kristen tro med klimaet og med mit forbrug at gøre?
Et af de steder jeg tydeligst mærker Guds nærvær er i naturen. I den det store øde landskab, hvor Guds hellighed og storhed træder frem, eller de små fantastiske detaljer, hvor kreativiteten og omhyggeligheden i Guds væsen er overvældende. Min kristne tro og naturen, skaberværket, er derfor tæt forbundne. Ligesom de er hele vejen gennem den bibelske fortælling i øvrigt. Så hvad gør jeg, der er kristen, når alt indikerer at forholdet mellem mennesker og natur er under afvikling? Hvad gør vi, når alt tyder på at vi overforbruger og overudnytter skaberværket? Hvad er det teologiske fundament for et kristent natursyn? Hvorfor er naturen, materialiteten, stofligheden så afgørende for at forstå evangeliet?

V. Kristian Kappel, KFS stud-sekretær i Øst, cand.theol.

Gæstfrihed
Gæstfrihed
Er gæstfrihed kun noget der ydes over for familie og venner, eller rækker det længere ud? Hvordan kan vi være gæstfri både som privatperson og som land? Hvorfor er gæstfrihed vigtigt – både for vores næste og for os selv? Hvordan møder vi mennesker, som vi ikke kender?

Seminaret vil tage udgangspunkt i personlige erfaringer fra kulturmøder både i Danmark og i udlandet, og ud fra overvejelser om hvorfor gæstfrihed er vigtigt, og hvordan andre kulturer yder gæstfrihed og hvordan vi gør det og ikke gør det i DK.

V. Louise Kiilerich Breindahl, Missionær og Tværkulturel Konsulent, Indre Mission. Uddannet 3K’er – Kristendom, Kultur og Kommunikation

Åndeligt lederskab
Åndeligt lederskab
Alt lederskab rummer muligheden for at lede vild. Derfor indebærer al ledelse et stort ansvar. Bibelen rummer en mængde forbilleder og principper for sundt lederskab. Den fokuserer på vores karakter og på vores gudsrelation som forudsætning for sundt lederskab. Dette vil vi sammen gå på opdagelse i.

V. Robert Bladt, præst og forstander på Børkop Højskole. Tidligere generalsekretær i KFS.

Lovsangsledelse
Lovsangsledelse
…og nul mennesker dukkede op. For hvad er lovsangsledelse egentlig? Men hey, hey, hey. Dig dér… med bassen! Kom! Det her er til dig!

Dette seminar er både for dig, som leder lovsang med din stemme og for dig, der leder lovsang med et instrument. Og ja, du leder lovsang, også selvom du ikke siger noget ind i en mikrofon… det skal vi snakke mere om! Og vi skal undersøge, hvad lovsangsledelse går ud på. Og så vil jeg forsøge at give dig et par tips og en håndfuld overvejelser med hjem, som, jeg håber, vil opmuntre dig helt vildt!

Og… selvom du ikke spiller musik eller leder lovsang, så er du også MEGET velkommen – jeg garanterer bare ikke for, at der ikke kan fremkomme en smule nørderi… hehe.

V. David Høeg Kristoffersen, musikkonsulent i Indre Mission

Gymnasieliv - vær den, du er!
Gymnasieliv - vær den, du er!
Du går på gym. Med alt hvad det indebærer. Der har Gud sat dig. Som den du er: du er hans! Han er med dig. Ved du det? Er du overbevist om, at det fede liv er at vælge ham til? Også i samtalerne i klassen eller midt i en gymnasiefest? Ved du, at alle de udfordringer, spørgsmål, fristelser, nederlag og sejre, som du støder i, dem kan Gud bruge til at give dig større tillid til ham?

Det skal vi snakke om. Vi skal snakke om konkrete udfordringer ved at gå på gym, og hvad du, som kristen, kan bidrage med ved at være den, du er!

Elisabeth Thomsen (student 2017 fra Aabenraa Statsskole) kommer og deler ærligt ud af hendes erfaringer fra gym, med fester, venner, alkohol og Gud.

V. Christina Damgaard Nielsen, KFS-sekretær i Vest- og Sønderjylland

Som om Gud ikke findes
Som om Gud ikke findes
“I kristne her i Nordeuropa er mere sekulariserede, end i selv er klar over.” Den påstand hørte jeg for 7-8 år siden og har undret mig over den lige siden. Hvor sekulariserede er vi egentlig? Er det samfundets skyld, eller er det de kristne selv, der har fjernet Gud fra hverdagen og placeret ham inde i kirken. Og hvad sker der med vores tro, hvis vi praktisk talt lever, som om Gud ikke findes. Kom og vær med i snakken.

V. Lisa Rom Boye. Cand.mag. og jobsøgende.

Moralske gråzoner
Moralske gråzoner
Bibelen har en lang række klare bud – eks. de ti bud – de er givet til os af Gud, for at vi skal leve efter dem. Samtidig kan der være situationer, hvor vi som kristne må vælge mellem to onder: må man aldrig lyve, også selvom det skader et andet menneske at sige sandheden? Har bibelen noget at sige om det? Yderligere er der mange problemstillinger, som bibelen aldrig har sagt noget definitivt om; hvor meget alkohol kan jeg drikke? Er der nogen film, jeg ikke må se? Den slags kan det være svært at navigere i.

På dette seminar vil vi se nærmere på de overordnede bibelske retningslinjer. Vi vil se på, hvad bibelen siger om den kristne etik, samvittighedens rolle og hensynet til de svage i troen. Med det udgangspunkt vil vi tage en fælles drøftelse af, hvordan vi i fællesskab kan blive bedre til at navigere i de moralske gråzoner uden at kompromittere hinanden eller tage skade på troen.

PS: nej, der er ikke enkle og endelige svar…

V. Lars Jensen. Teologistuderende på Dansk Bibel Institut. Informationsmedarbejder for Norea Mediemission.

Online tilmelding er lukket

Men mød bare op på lejren for at være med